Friday, July 31, 2009

Akta-akta yang sudah tidak sesuai harus dikaji semula

Akta-akta yang sudah tidak sesuai harus dikaji semula
Lidah Pengarang Akhbar Sin Chew:06/04/09

13 orang dilepas dari tahanan ISA dan larangan percetakan akhbar Harakah & Suara keadilan di tarik balik menunjukkan PM Najib ingin mesra bersama rakyat dan memulihkan keyakinan rakyat terhadap kementerian yang memantau keselamatan negara.
• Semasa melawat akhbar Sin Chew, beliau telah memberitahu bahawa ia akan elaksanakan polisi yang adil, tidak kira warna kulit , budaya dan kepercayaan. Najid sedang melaksanakan satu fenomena iaitu demokrasi baru yang boleh diharapkan manakala rakyat juga berharap akta-akta yang lama dan sudah tak sesuai boleh dikaji dan dimansuh.
• Akta ISA, OSA, Akta Percetakan dan Akta hasutan sudah melampaui waktu, khususnya ISA yang menahan warga dan orang disyaki selama 2 tahun adalah mengancam hak asasi dan kebebasan. kecuali dihukum melalui mahkamah, kalau tidak ia masih dianggap tak bersalah.
• Penyalahgunaan ISA oleh pihak polis amatlah ketara dan jelas dipaparkn pada kes-kes yang menahan wartawan dan rakyat jelata yang tanpa bukti langsung.
• bekas PM Tun Mahathir juga mebebaskan 21 orang tahanan ISA semasa dia baru menjadi PM pada 1981. ketika BN mengalami kekalahan lalu, PM lalu Tun Abdullah juga mengarah bekas Menteri PM Tuan Zaib menganalisa ISA khususnya hak melampau yang ada pada Menteri Dalam Negeri. Tetapi gesaan dan hasrat murni ini tidak menerima balasan baik dari kabinet. Akhirnya tiada apa-apa yang dapat dilakukan pada pengkajian ISA.
• Najib baru menjadi PM dan sudah menyatakan pengkajian pada ISA agar menggalak ruang demokrasi di negara ini dan juga harus memberi kelonggaran pada media massa.
• Pihak pengurusan kami juga menyarankan hasrat iaitu ruang penyiaran dan penyampaian komentar rakyat yang lebih besar.
• Globalisasi dan pengaliran informasi sudah menjadi trend sedunia, segala halangan dan buntuan atau ibgin mempengaruhi laporan dan operasi sudah tak berfungsi dan kami berharap pembaharuan permit tahunan harus dikikis dan dimansuh agar memenuhi harapan demokrasi, berbuka dan kebabasan yang diidamkan semua.

No comments:

Post a Comment