Thursday, July 30, 2009

DAP Keluar Dari Kerajaan Pakatan Rakyat? Tunggu Dulu!

DAP Keluar Dari Kerajaan Pakatan Rakyat? Tunggu Dulu!

Pakatan Rakyat runtuh kerana sebuah pusat penyembelihan khinzir?

Sekiranya hubungan mereka adalah begitu rapuh, iaitu DAP keluar dari Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah, maka PKR juga akan keluar dari Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan kemudian PAS akan keluar dari Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, kemudian Perak, oh, Perak dah habis dah...

Maksud saya ialah sekiranya sebuah Kerajaan Pakatan Rakyat di atas bergaduh dan berpecah, akhirnya mereka akan ditakbir semula oleh Barisan Nasional, pada masa itu, mereka semua (Pakatan Rakyat) tidak perlu berebut kuasa lagi kerana mereka bukan lagi Kerajaan Negeri.

Ini bukan gurauan saya semata-mata, memang terdapat pergolakan kuasa di antara PKR dan DAP di Pulau Pinang, begitu juga dengan Kerajaan Selangor, PAS dan PKR juga begitu.

Ini (perkongsian kuasa) adalah benda yang perlu dibelajar oleh Pakatan Rakyat dari Barisan Nasional, ini yang dikatakan kematangan politik.

Politik adalah seperti pengurusan sebuah syarikat, dimana Pengurus syarikat tersebut haruslah berfikiran terbuka dan ke hadapan, manakala orang bawahan haruslah tahu berbincang, memahami kehendak barulah kata sepakat boleh dicapai.

Sekiranya sebuah syarikat mempunyai pendapat yang berbeza, contohnya bahagian pengeluaran produk dan bahangian pembelian bahan mentah mempunyai pandangan yang berlainan, ia akan membawa kepada kerutuhan sebuah syarikat, kerana masing-masing tidak dapat berbincang sesama diri apa kehendak syarikat.

Kedua-dua bahagian tersebut haruslah berbincang dan mencari kata sepakat, inilah yang dikatakan pengurusan yang matang.

Balik kepada isu pusat penyembelihan khinzir, setelah memerhatikan pandangan dan penjelasan daripada kedua-dua pihak, sebenarnya mereka mempunyai alasan tersendiri kenapa mereka melakukan sedemikian.

Bagi pihak Kerajaan PAS Kedah, alasan mereka ialah mereka menyatakan pusat tersebut tidak mempunyai sebarang permit untuk beroperasi, selain itu, bahan buangan yang tidak dikendalikan dengan betul yang dibuang ke dalam sungai telah menimbulkan masalah kepada kaum Islam. Majlis Perbandaran telahpun memberikan tempoh untuk berpindah kepada premis tersebut dan sekiranya tempoh tamat maka kerja merobohkan premis akan dilakukan.

Manakala untuk pendirian DAP, walaupun mereka tidak menyebutkan tentang kebersihan pusat pemyembelihan tersebut dan masalah kepada kaum Islam, tapi apa yang mereka mahukan ialah Kerajaan PAS Kedah haruslah menyediakan tempat baru dan mesra alam sebelum pusat tersebut dirobohkan.

Pada pandangan saya, sekiranya pusat tersebut telah mencemari kawasan tersebut dan membawa masalah kepada penduduk kaum Islam maka ia perlu dipindahkan.

DAP dan masyarakat cina tidak harus membantah secara membuta tuli sekiranya ia melibatkan masalah "khinzir". Ya, jika ia melibatkan masalah alam sekitar maka ia harus dipindahkan ke tempat yang sesuai.

Untuk Kerajaan PAS Kedah pula, mereka harus menyediakan tempat yang sesuai, yang tidak akan mencemarkan alam sekitar untuk pusat tersebut, bukan hanya merobohkannya sebelum menyediakan satu alternatif, itu adalah tanggungjawab Kerajaan PAS Kedah.

Sekiranya kedua-dua pihak berincang sebelum bertindak, isu ini tidak akan timbul sebegini.

Pusat penyembelih khinzir telah dirobohkan, tapi Kerajaan Pakatan Rakyat harus dikekalkan demi rakyat.

Penulis, Tay Tian Yan (from SinChewDaily)

http://opinions.sinchew-i.com/node/10578

[ADS] Baca Email dan Dapatkan $$$
[ADS] Jawab Survey Dan Setiap Survey Bernilai USD1.00
[ADS] Make Money From Your Twitter Account!!!



评论:郑丁贤‧退出?且慢!

为了一座宰猪场,要民联完蛋?

如果这么轻易的,行动党退出吉打州民联政府,很快的,公正党可以退出槟城州政府;接下来,回教党退出雪兰莪州政府;然后,霹雳州……哦,霹雳已经没了。

我是说,然后,都换上国阵州政府;大家没得争,也不用再吵了。

这不是嘲讽。槟州民联政府内,行动党和公正党斗得凶呢;雪州方面,回教党和公正党暗潮汹涌,互扯后腿。

这一点,民联还真的不如国阵。

这是政治成熟度的问题了。

政治管理的学问,其实和企业管理相似;上面要有开明和前瞻的领导,内部要能沟通协调,全体要具备谅解和共识。

公司内,采购部和生产部意见不同,总不成采购部说:“我宣布退出,要成为独立机构。”

成熟的处理方式,是双方好好谈,生产品到底要些什么,采购部又应该提供些什么。

回到宰猪场的问题。我仔细的看了两边的立场和说法,其实,都有对的部份,也都有站不住脚的部份。

回教党州政府说,这个宰猪场没有准证,是非法屠场;而且,长期以来,屠宰的残渣(大家了解是什么东西),没有妥善清理,有些还丢进河里,引起回教徒居民抗议。

市政局下令关闭,而州政府也给予通融期限;期限一到,在宰猪场结束运作时,才将之拆除。

州政府也已经在本筒的甘榜支那,鉴定适当的地点,作为新的宰猪场。

行动党的说法中,没有驳斥宰猪场的卫生和宗教方面引起的问题,只是指州政府不应在新的宰猪场设立之前,拆除这个宰猪场。

说句公道话,如果宰猪场制造环境污染,以及直接冲击回教徒居民的生活和感受,那的确应该搬迁。

行动党和华人社会,不能每次遇到涉及“猪”的问题,就要盲目的捍卫和反对,而必须要看情况是否合理。

制造污染和敏感的非法宰猪场,没有保留的道理,这应该是大家的共识;另一方面,及早提供一个地点适当,符合公共卫生的宰猪场所,是州政府的责任。

如果双方都有这种同理心,也能协商沟通,找到解决方案,就不会有这次的风波。

宰猪场已经拆了,而民联政府,毕竟还是得继续下去。

No comments:

Post a Comment