Friday, July 31, 2009

Peniaga Masih Menunggu Ekonomi Memulih Semula

Peniaga Masih Menunggu Ekonomi Memulih Semula
Pendapatan Iklan Media Dijangka Kurang sebanyak 10%
(Laporan Bisines Akhbar Nanyang:21/05/09)
Kuala Lumpur---Disebabkan data GDP yang lemah, bidang media tempatan akan mengalami kemelesetan sehingga akhir tahun dan pembelanjaran iklan juga menurun8% ke 10%, manakala pendapatan iklan bagi bidang media juga merosot 6% ke 10%.

• Menurut laporan CIMB International research, pada musim pertama tahun ini, pendapatan iklan bagi bidang media sudah menurun 3.9%, masih jauh lebih baik jika berbanding dgn krisis kewangan Asia dahulu yang menurun 20%
• Penganalisa juga jangkakan pendapatan iklan akan terus menurun sehingga akhir tahun dan hanya akan pulih semula pada tahun 2010
• Katanya, pengumuman pendapatan pada musim pertama bagi Media(4502) dan NSTP(3999) adalah kurang memuaskan, ini menunjukkan bidang media dari permulaan tahun ini sudah mengalami kemerosotan iklan.
• Kemerosotan iklan dijangka dari 6% hingga 10%
• Bagi media percetakan risikonya lagi besar, pendapatan iklan lagi merosot, walaupun iklan akhbar melayu adalah lebih baik sedikit, tapi gejala ini mungkin menjadi lebih merosot pada beberapa bulan yg akan dating
• Harian Metro yg di bawah NSTP merupakan akhbar melayu yang berprestasi baik tapi keuntungannya terhad maka masih tak dapat menunjang keseluruhan keuntungan
• “Bundling Strategy” yg dijalankan media TV dapat membantu, dan dijangka pasaran iklan ini akan lebih awal mengalami pulih semula berbandingan dgn media percetakan
• Bagi jangka sederhana, prospek bidang media masih lemah dan akan menurun 8%---10%
• Pasaran iklan akan memulih hanya pada 2010, dijangka pada musim pertama, 2010
• Penganalisa menganggap masa yang baik utk melabur syer media ialah akhir tahun ini kerana pendapatan akan bertambah baik, emosi pengiklan akan memulih. Harga kertas cetak(news print) juga lebih rendah.
• Masih bukan masa yg baik utk melabur dalam saham media, katanya ia memberikan “neutral” pada bidang media, tapi “short-term buying”(pembelian jangka pendek) bagi Astro

Pendapatan Iklan Pada Musim Pertama
Bidang Jan 09 Feb 09 Mac 09 Musim Pertama 09
Free TV(TV Percuma) RM145.10 juta RM121.70 juta RM164.80 juta RM431.60 juta
Akhbar RM258.20 juta RM208.10juta RM264.70 juta RM731.00 juta
Majalah RM10.50 JUTA Rm9 JUTA RM10.70juta RM30.20 juta
Stesen radio RM24.70 juta RM16.90 juta RM25.30 juta RM66.80 juta
Pawagam RM2.70 juta RM1.30 juta RM1.10 juta RM5 juta
Iklan Outdoor/luar RM8.30 juta RM8.20 juta RM8 juta RM24.50 juta
Poin/Tempat Penjualan RM7.10 juta RM6.10 juta RM6.50 juta RM19.70 juta
Jumlah/Total RM456.60 juta RM371.30 juta RM481.10 juta RM138.90 juta

Perbandingan Harga Saham

Syarikat Rate Harga sasaran Pembelian balik saham diri(%) Pulangan Dividen Pada 2009
Media Prima Neutral RM1.40 28.7 36
Astro Short term buy RM3.00 24.5 6.4
STAR Neutral RM3.50 14.1 6.6
Chinesemedia Neutral RM0.60 2.1 4.2
NSTP Worst than the market perform(Sell) RM0.90 2.1 4.2
Purata/Balance 15.3 4.9

No comments:

Post a Comment