Friday, July 31, 2009

Menyambut Baik Kerajaan Membantu Sek. Menengah Persendirian

Menyambut Baik Kerajaan Membantu Sek. Menengah Persendirian
(Komentar Akhbar The China Press:09/06/2009)
Perjalanan Perkembangan pendidikan SM Persendirian sentiasanya ranjau sepanjang jalan, tidak kira dariaspek memulakan pengajaran ataupun pengurusannya. Sekian lama, pendidikan SMP ini sudah menghasilkan sumber manusia yang amat ramai dan membantu perkembangan nusa.

“SMP” dari tafsiran namanya sudah memaparkan ia “berdikari dan mederka”, tidak memperolei sebarangan bantuan dan subsidi kerajaan. Segalanya perkembangan kemudahan hardware atau software adalah berdasarkan dan melalui usaha diri; latihan perguruan juga dari usaha mereka yang tamat dari jurusan di university Taiwan, RRC, dan sebahagian drpd tempatan.
Guru-guru yang mahir dlm bahasa Tionghua mungkin boleh memantau dan member bantuan pada Sijil peperiksaan SMP , tapi kalau ingin mengambil berat peperiksaan kerajaan pun akan menjadi keberatan sedikit.
Walaupun, kebelakangan ini SMP sudah menerima agak ramai graduan dari university setempat . Kerana mereka bukan memainkan peranan utama, latihan perguruan yang standard belum pernah diadakan dan ini menyebabkan mutu pengajaran yang tak setaraf.
Tujuh pertubuhan Tionghua telah bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin, walaupun kerajaan masih tak mengiktirafkan silji SMP, tetapi kali ini kerajaan membekalkan latihan perguruan bolehlah membantu meningkatkan mutu pengajaran.
Dalam pertemuan yang lalu, Muhyiddin memberitahu kerajaan tidak akan membantu SMP, tetapi kini bantuan kursus dan katihan kepada guru-guru BM SMP boleh dianggap member sedikit bantuan.
Dilihat pada aspek perkembangan murid-murid, peningkatan mutu angkatan guru-guru BM akan membantu mereka menggunakan Bm dengan lebih berkesan dan efektif, menerokai perkembangan yang lebih luas. Kalaulah Kementerian pelajaran bias mengiktiraf sijil SMP, maka ini akan memberikan satu resolusi untuk memberesi masalah sumber guru-guru sekolah rendah Cina, di samping mempertingkatkan mutu SJK Cina yang sediakala.
seperti

No comments:

Post a Comment