Friday, July 31, 2009

Langkah Julung-julung kali Untuk Melaksanakan Satu Malayisa

Langkah Julung-julung kali Untuk Melaksanakan Satu Malayisa/One Malaysia
Oleh Yang Yi
Sin Chew Jit Poh:02/04/2009

sebelum menyandang PM, Najib mengadakan lawatan ke akhbar Sin Chew yang jelas menunjukkan beliau mengambil berat media Tionghua dan juga memaparkan beliau ingin mengetahui lebih lanjut pandangan masyarakat Tionghua.
Blog Tionghua Najib juga merupakan satu usaha dan saluran pandangan beliau untuk berinteraksi dengan komuniti Tionghua.

• Lawatan bapa beliau ke RRC pada tahun 1974 yang menjalinkan perhubungan dan relasi baik antara nusa RRC & Malaysia. Mungkinlah relasi ini, Najib juga ingin berusaha menyelesaikan masalah komuniti Tionghua dan kunjungan nya ada makna tertentu.
• hasrat mewujubkan "One Malaysia" merupakan visi negara. Mendengar sahutan dan komen bangsa lain adalah langkah yang seharus dan akhbar tionghua boleh membantu.
• Kegiatan dan keinginan Reform atau reformasi yang diinginkan oleh beliau, khususnya dalam polisi negara harus positif dan proaktif, maka beliau bukan hanya melawat akhbar Tionghua dan akan membuat kunjungan selanjut ke aspek pertubuhan dan segala lapisan.
• Banyak masalah dan isu perlu ditangani, termasuk masalah ekonomi, tetapi satu pra-syarat untuk menangani segala kemusyikilan ialah perpaduan dari semua kaum. Tanpa perpaduan, segala usaha, laungan sahutan hanyalah permainan belaka.
• Visi One Malaysia harus melandasi satu pemahaman iaitu berbilang bangsa/multiracia, berbagai-bagai(pelbagai) kebudayaanl/ multicultural, dan bukan eka-kaum, eka-budaya.
• Visi tanpa aksi hanyalah ilusi, tindakan yang giat adalah rakyat yang ingin saksikan bukan sandiwara dan wayang kulit.

1 comment:

  1. hi, I am a friend of keykok.blogspot.com and coordinator of zaishangyanshang.wordpress.com.

    I find that your blog is interesting. Is it possible for zsys to repost your articles?

    FYI, zsys is reposting keykok.blogspot.com’s articles.

    Tks

    ws
    zaishangyanshang@gmail.com

    ReplyDelete